امروزه با توسعه شهرها و افزایش تراکم ساختمان ها در مناطق مختلف، به دلیل محدودیت فضا، احداث برج ها و ساختمان های بلند مرتبه بسیار رشد کرده است. در واقع کمبود زمین و گرانی آن از یک طرف و نیز رشد فزاینده جمعیت شهرها از سوی دیگر باعث رشد احداث برج ها و ساختمان های بلند شده است. برج ها و ساختمان های بلند مرتبه علاوه بر نیاز داشتن به بسیاری از امکانات، به تجهیزات آسانسور نیاز بسیار مبرمی دارند. به طوری که یک برج چند طبقه بدون وجود آسانسور هرگز قابل استفاده نخواهد بود. طراحی و اجرای آسانسور در ساختمان های بلند و برج ها نیازمند رعایت معیارها و طراحی خاصی است که شرکت های سازنده باید آن ها را رعایت کنند. در این مقاله قصد داریم موضوع آسانسور در ساختمان های بلند مرتبه و برج ها را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی و نصب آسانسور برجآسانسورهای بلند مرتبه چیست؟

آسانسورهای بلند مرتبه در واقع سیستم هایی هستند که در ساختمان های بلند و برج ها به منظور جابجایی افراد بین طبقات مختلف و نیز اشیا و بار با وزن های مختلف استفاده می شود. این نوع آسانسورها که عمدتا از نوع سیستم تولید و انتقال نیروی کششی هستند منطبق بر تعداد طبقات ساختمان طراحی و ساخته می شود. همچنین ظرفیت آن ها نیز با توجه به بلندی ساختمان ها و تعداد جابجایی افراد در نظر گرفته می شود. این سیستم ها باید از ایمنی بالایی برخوردار بوده و به طور مرتب مورد سرویس قرار گیرد. میزان مصرف انرژی در این آسانسورها با توجه به ظرفیت بالا و نیز ارتفاع زیاد ساختمان ها که کابین دائما در حال جابجایی است، نسبتا زیاد است. همچنین قطعات و قسمت های این آسانسورها نسبت به آسانسورهای ساختمان های کوچک تر، از ابعاد بزرگ تری برخوردار است. برای مثال موتور این آسانسورها باید بزرگ و پرقدرت بوده تا امکان تولید نیروی زیاد برای جابجایی کابین در مسافت طولانی که چندین نفر هم در درون آن هستند، وجود داشته باشد.

طراحی و نصب آسانسور بلند مرتبه

در طراحی آسانسور برای ساختمان های بلند مرتبه یا برج ها باید محل نصب آن به درستی و دقیق مشخص شود. پس از آن، با بررسی ها و اندازه گیری های مورد نیاز، ابعاد آسانسور شامل ابعاد کابین، ریل ها، سیم بکسل ها، چاهک آسانسور و …. توسط کارشناسان و پرسنل متخصص انجام می گیرد. در طراحی ابعاد آسانسور باید به شرایط و موقعیت آسانسور توجه خاصی شود و بر اساس اطلاعاتی که از ساختمان گردآوری می شود کار طراحی هم صورت می گیرد. علاوه بر این، باید به سلیقه، نیاز و خواسته های مشتریان هم توجه کرد و این موارد را در طراحی آسانسور برای ساختمان های بلند مد نظر قرار داد. پس از کار طراحی ابعاد مختلف آسانسور، ساخت قسمت ها و نصب قطعات مختلف آغاز می شود که این مرحله در کارخانه انجام می شود. پس از اتمام مرحله ساخت، باید سیستم به محل مورد نظر انتقال داده شده و در آن جا کار نصب آن باید انجام شود. در این ارتباط باید بگوییم شرکت هیرو آسانسور کار طراحی و نصب آسانسور را با تمام تجهیزات به صورت پیشرفته منطبق بر فناوری های روز به انجام می رساند.

طراحی آسانسور بلند مرتبه شیک

شرکت هایی که کار طراحی آسانسور ساختمان های بلند مرتبه را انجام می دهند ممکن است طبق سلیقه و خواسته کارفرما آسانسورهایی شیک را طراحی و اجرا کنند. البته معیار شیک بودن، مساله ای نسبی است و سلیقه کارفرما تعیین کننده آن خواهد بود. می توان گفت یک ساختمان بلند مرتبه یا برج نیاز به یک سیستم آسانسور شیک هم دارد. زیرا خواسته های ساکنان یا میهمانان یک ساختمان بلند مرتبه یا برج داشتن یک آسانسور شیک و در عین حال مدرن با فناوری های جدید است که راحتی جابجایی آن ها را فراهم کند. برای مثال یک هتل چند ستاره که چندین طبقه دارد، میهمانان و مسافران به محض ورود به هتل اولین امکاناتی که استفاده می کنند، آسانسور آن است که در صورت شیک و مدرن نبودن، باعث می شود که آن ها نسبت به اسکان در آن هتل چندان مشتاق نباشند. پس طراحی آسانسور شیک برای ساختمان های بلند مرتبه و مجلل یک مساله ضروری است. شرکت هیرو آسانسور از جمله شرکت هایی است که آسانسورهایی شیک و مجلل را برای برج ها و ساختمان های مرتفع با کیفیت قابل توجه نصب و راه اندازی می کند.

آسانسورهای بلند مرتبهضوابط طراحی و اجرای آسانسورهای بلند مرتبه

در زمینه طراحی آسانسور برای ساختمان های بلند مرتبه و برج ها، باید ضوابط و الزامات مربوط به آن رعایت شود. در واقع این الزامات و ضوابط، مقرراتی است که هر کارفرمایی که قصد تجهیز ساختمان خود به آسانسور دارد، باید رعایت کند. در زمینه رعایت ضوابط و استاندارهای مربوط به طراحی و اجرای آسانسورهای بلند مرتبه شرکت هیرو آسانسور متعهد است تمام این اصول و ضوابط را به صورت تمام و کمال رعایت کرده تا ضمن ارتقای کیفیت، اعتبار شرکت هم در این رابطه حفظ شود. در ادامه به بررسی مهم ترین ضوابط و الزامات مربوط به طراحی آسانسورهای بلند مرتبه اشاره کرده ایم.

به طور کلی ساختمان هایی که بیش از سه طبقه دارند، نصب و راه اندازی آسانسور الزامی است. در ساختمان های هشت طبقه و بالاتر، باید حداقل 2 سیستم آسانسور نصب شود.

  • در ساختمان هایی که طول مسیر آسانسور بیش از 28 متر (تقریبا هشت طبقه) نصب یک آسانسور برانکار بر (حمل بیمار) الزامی است.
  • محل نصب آسانسور باید به گونه ای انتخاب شود که در هر طبقه طول مسیر پیاده روی از درب ورودی راهرو تا ورودی کابین حداکثر 45 متر باشد.
  • اگر تعداد آسانسور یک تا سه دستگاه باشد، امکان نصب آن ها در کنار یکدیگر وجود دارد. در صورت بیش از سه دستگاه بودن باید در دو محل متفاوت یا دو گروه مقابل هم نصب شود.
  • در برج ها و ساختمان هایی که برق اضطراری دارند، لازم است حداقل یک آسانسور امکان تغذیه با برق اضطراری را داشته باشد. سیستم تغذیه آسانسور با برق اضطراری باید به طور خودکار کار کند.
  • دستگیره های کابین باید در ارتفاع 90 سانتی متری روی یکی از دیواره ها نصب شود.
  • باتری زنگ اخبار آسانسور باید از نوع قابل شارژ باشد. همچنین در صورت امکان باید بتوان زنگ کمکی هم در اتاق نگهبانی نصب شود.
  • اگر تغییراتی در آسانسور برج ها و ساختمان های بلند مرتبه اتفاق بیفتد که منجر به تغییر در محل، سرعت جابجایی و ظرفیت آن ها شود باید منطبق با مقررات مبحث 15 معاونت نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی صورت گیرد.
  • در ساختمان هایی که ارتفاع آن ها بیش از 28 متر است، نصب سیستم کنترل آاتش نشان ضروری است.
  • ابعاد چاه آسانسورهای کششی باید طبق سرعت آسانسور، ظرفیت کابین و نوع درب های آن تعیین می شود.
  • دمای طبیعی درون موتورخانه باید بین 5 تا 40 درجه سانتی گراد باشد.
  • ارتفاع لازم برای ورودی و داخل کابین باید حداقل 195 سانتیمتر باشد.
  • آسانسور باید مجهز به سیستم نجات اضطراری باشد.
  • نصب هواکش درون کابین ها الزامی است.
  • میزان ظرفیت کابین ها شامل حداکثر تعداد افراد و بار به کیلوگرم باید درون آن ها درج شود. همچنین نام شرکت سازنده و سریال ساخت آسانسور باید روی کابین ها نوشته شده باشد.

برای مشاهده پروژه های هیرو آسانسور کلیک کنید.

آسانسور برج و ویژگی های آن

وجود آسانسور در برج های بلند مرتبه یکی از ارکان اساسی این سازه ها و ساختمان ها محسوب می شود. با وجود چندین طبقه اهمیت آسانسور دو چندان می شود. طراحی و نصب این سیستم ها باید توسط متخصصین مجرب و حرفه ای انجام شده و منطبق بر استانداردها و معیارهای لازم باشد. در ادامه می خواهیم ویژگی های آسانسورهای برج را مورد بررسی قرار دهیم.

  • ایمنی: می توان گفت یکی از ویژگی های اساسی آسانسورهای برج، ایمنی آن هاست. ایمن بودن آسانسور مساله ای ضروری است زیرا افرادی که از آن استفاده می کنند باید احساس امنیت کنند و از هر گونه خطری که در حین استفاده از آسانسور وجود دارد، به دور باشند.
  • سرعت: از دیگر ویژگی های آسانسور برج، سرعت آن است. جابجایی سریع مسافران و وسایل آن ها مساله ای است که باید به آن توجه خاصی شود. به طوری که باید مسافران پس از سوار شدن به کابین، بتوانند سریعا جابجا شده و به طبقه مورد نظر خود برسند.
  • استفاده از قطعات باکیفیت: ویژگی سوم آسانسورهای برج آن است که در ساخت و نصب آن ها از قطعات باکیفیت باید استفاده شود. در واقع قطعاتی که استفاده می شود ساخت برندهای معتبر باشد تا سیستم آسانسور هم عمر بالایی داشته باشد و هم این که هیچ گونه خطری که امنیت مسافران را تهدید کند، وجود نداشته باشد. همچنین از آن جایی که آسانسورهای برج ها دائما در حال کار کردن و جابجایی افراد و بارهای مختلف هستند، قطعات استفاده شده در آن ها باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد تا در کوتاه مدت دچار خرابی و نقص فنی نشوند.
  • زیبایی نمای ظاهری: می توان گفت زیبایی ظاهری و شیک بودن ویژگی دیگری است که آسانسورها برج باید داشته باشد. برج ها و آسمان خراش ها ساختمان هایی هستند که به انواع امکانات مدرن روز مجهز هستند. یکی از این امکانات آسانسور است که باید به لحاظ زیبایی ظاهری و شیک بودن در سطح بالایی باشد. کابین و درب ها قسمت هایی هستند که در نگاه مسافران باید جذاب و شیک به نظر برسند. پس استفاده از رنگ ها، المان ها و طراحی مدرن و منحصر به فرد از جمله مواردی است که می تواند باث زیبایی ظاهری آسانسور شود.
  • ظرفیت: آسانسورهای برج باید ظرفیت بالایی هم داشته باشند. به طوری که بیشترین ظرفیتی که یک آسانسور می تواند داشته باشد، باید برای برج ها در نظر گرفت. زیرا افراد بسیاری در برج ها تردد می کنند که آسانسورها باید قادر به جابجایی حجم زیادی از افراد باشد.

نصب آسانسور در ساختمان های بلند

همانند سیستم هایی که در هر ساختمانی نصب و راه اندازی می شود، نصب آسانسور در ساختمان های بلند هم نیازمند طی مراحلی است تا پس از پایان این مراحل، بتوان از آسانسور بهره برداری کرد. شرکت هیرو آسانسور تمام مراحل طراحی و نصب آسانسور را به طور کامل انجام می دهد. در زیر مختصرا به مراحل نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان های بلند پرداخته ایم.

  • تهیه نقشه
    نخستین مرحله در نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان های بلند، نقشه های مورد نیاز از چاهک، طبقات ساختمان، پلان پشت بام، دیواره های محل حرکت کابین و ….. تهیه می شود. این نقشه ها در واقع می تواند راهنمای نصب صحیح و بدون ایراد آسانسور در محل خود باشد.
  • آماده سازی کف چاهک آسانسور
    مرحله دوم، آماده سازی کف چاهک یا چاله آسانسور است که لازم است پیش از عملیات بتن ریزی، کف این چاهک آماده سازی شود.
  • بتن ریزی کف چاهک
    در مرحله سوم باید عملیات بتن ریزی کف چاهک آسانسور انجام شود. البته لازم است قبل از بتن ریزی، آرماتور بندی کف انجام شود تا بتن استحکام زیادی داشته باشد.
  • آهن کشی
    آهن کشی شامل اقداماتی از قبیل تهیه نقشه اجرایی چاهک، آماده سازی چک لیست مصالح و آهن آلات به همراه ابزارهای مورد نیاز، تهیه و نصب و داربست محکم و مناسب و در نهایت آهن کشی است که باید تحت نظارت نماینده فنی شرکت سازنده یا دستگاه مربوطه است. پس از آهن کشی هم لازم است از ماده ضد زنگ برای پوشش آهن آلات به منظور مقاومت در برابر رطوبت و زنگ نزدن استفاده شود.
  • دیوارکشی دور چاهک
    چاهک آسانسور لازم است از سه طرف دیوارکشی شود تا باعث جدا شدن آن از محیط اطراف شود. سطح درونی این دیوارها باید صاف و اندودکاری شود تا مانع از نشت رطوبت به داخل چاهک شود.
  • نصب درب و ریل ها
    مرحله دیگر در نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان های بلند، نصب درب ها و ریل های آن است. از آن جایی که ریل ها مسیر حرکت کابین هستند، باید بسیار مقام و ایمن ساخته و نصب شوند.
  • ساخت موتورخانه
    یکی دیگر از مراحل نصب آسانسور در ساختمان های بلند، ساخت موتورخانه است. این کار باید مطابق با نقشه اجرایی و ابعاد قسمت های مختلف آسانسور انجام شود.
  • دیوارکشی دور درب ها
    پس از انجام مراحل قبلی، لازم است در این مرحله، دور درب ها با استفاده از مصالحی همانند آجر، بلوک، ملات سیمان، پوشش های فلزی و …. دیوارکشی شود.
  • کابل کشی
    در این مرحله لازم است پرسنل نصاب آسانسور، عملیات کابل کشی و نصب تجهیزاتی همانند تابلو برق سه فاز را انجام دهند.
  • بتن ریزی سقف چاهک
    در آخرین مرحله، لازم است سقف چاهک آسانسور بتن ریزی شود. این مرحله شامل اقدامات متعددی است که باید طبق نقشه و به طور دقیق انجام شود. زیرا در صورت عدم دقت در اجرای هر یک از این اقدامات، سیستم آسانسور ناقص نصب می شود که علاوه بر عدم عملکرد مطلوب، ایمنی آن هم کاهش یافته و برای افراد استفاده کننده می تواند خطر آفرین باشد.

شرکت هیرو ، طراح و مجری آسانسورهای برج و ساختمان های بلند مرتبهآسانسور در ساختمان های بلند در تهران و سایر شهرهای ایران

امروزه که در هر جای جای تهران و سایر کلان شهرها، برج ها و ساختمان های بلند قد برافراشته اند و منظره شهرها را دگرگون کرده اند، تردد و جابجایی آسان ساکنان و سایر افراد، مساله بسیار مهم و اساسی است. به همین دلیل هم تجهیز این ساختمان ها به آسانسورهای پرسرعت از جمله مراحل مهم در ساخت این سازه های بزرگ است. طراحی و اجرای آسانسور در ساختمان های بلند و برج ها در تهران و دیگر شهرهای ایران، توسط شرکت های متعددی انجام می شود. هر یک از این شهرها با توجه به سابقه و تجربیاتی که در طول دوره فعالیت خود داشته است و برخورداری از پرسنل متخصص و امکانات خود، با توجه به نیازهای کارفرما، سیستم های آسانسور را برای این ساختمان ها اجرا می کنند. به طور کلی آسانسورهایی که توسط شرکت های مختلف برای ساختمان های بلند و برج ها اجرا می شود، از نظر کیفیت و قیمت تفاوت های زیادی باهم دارد. از این رو لازم است به سراغ شرکت هایی بروید که معتبر بوده و محصول آن ها از کیفیت بالایی برخوردار باشد. همچنین قیمت مناسب خدمات و سیستمی که نصب می کنند هر چه مناسب تر باشد، برایتان مقرون به صرفه خواهد بود.

شرکت هیرو ، طراح و مجری آسانسورهای برج و ساختمان های بلند مرتبه

در ارتباط با طراحی و نصب آسانسور در ساختمان های بلند مرتبه باید بگوییم یکی از شرکت های مطرح و شناخته شده در این زمینه، شرکت هیرو آسانسور است. این شرکت که خود از جمله برندهای معتبر و مطرح در ساخت و نصب انواع سیستم های آسانسور است، طراحی و اجرای آسانسور برای ساختمان های بلند و برج ها را برای کارفرمایان و مشتریان مختلف برعهده می گیرد. شرکت هیرو آسانسور با کسب تجربیات ارزشمند و سابقه ای در حدود دو دهه، ضمن به کارگیری پرسنل خلاق و توانمند که از تخصص و تجربه بالایی برخوردارند، توانسته است در پروژه های متعددی اقدام به تجهیز ساختمان های بلند مرتبه و برج های مختلفی به سیستم های آسانسور پیشرفته کند.
شرکت هیرو آسانسور در زمینه طراحی و نصب آسانسور در ساختمان های بلند مرتبه و برج ها، از آخرین فناوری های روز جهانی بهره می گیرد تا ضمن ارتقای کیفیت محصول نهایی، موجب راحتی و رضاتمندی کاربران آسانسورها شود. پرسنل این شرکت از مراحل اولیه طراحی تا آخرین مرحله نصب و راه اندازی، با جدیت و کوشش مضاعفی کار می کنند تا محصول نهایی که تحویل مشتری می شود از عملکرد قابل قبولی برخوردار باشد. تمام قطعات آسانسورهای ساختمان های بلند و برج ها که توسط شرکت هیرو آسانسور که در ساخت این سیستم ها استفاده می شود، همگی تولید برندهای معتبر بوده و از استانداردهای بالایی برخوردار هستند.
در نهایت اگر شما به عنوان کارفرما قصد دارید ساختمان بلند مرتبه خود را به سیستم آسانسور پیشرفته مجهز کنید، می توانید از خدمات طراحی و نصب آسانسور شرکت هیرو بهره مند شوید. شرکت هیرو آسانسور برای تجهیز ساختمان های بلند مرتبه و برج ها، کارشناسان خود را به محل اعزام کرده تا بررسی های اولیه صورت گیرد. پس از آن طبق کارشناسی صورت گرفته سیستم مناسب ساختمان به کارفرما به همراه قیمت پیشنهاد می شود. در صورت موافقت کارفرما با نوع سیستم و جزئیات و همچنین قیمت پیشنهادی، شرکت نسبت به انعقاد قرارداد با کارفرما اقدام می کند. پس از آن، پرسنل شرکت طبق زمان بندی اجرای پروژه، مراحل مختلف طراحی، نصب و راه اندازی را بر اساس نقشه اجرایی پیش می برند و محصول نهایی با ارائه گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش تحویل کارفرما می شود.